Resepi Mee Bandung Mak Pon

Making, resepi mee bandung muar johor, resepi mee bandung, resepi mee goreng, resepi mee goreng mamak, resepi mee kolok, resepi mee hoon goreng,

Selamat datang! Siapa yang tidak suka dengan hidangan yang lezat dan berharga? Mee Bandung Mak Pon pasti sudah menjadi favorit di hati anda dan keluarga anda. Bagaimana jika kami beritahu resep SEDAP dan mudah untuk membuat Mee Bandung Mak Pon dirumah anda?

Bahan-bahan:

  • 400g mi kering
  • 500g tulang rusuk sapi
  • 300g daging kambing, potong kecil-kecil
  • 3 biji bawang besar, potong menjadi 4 bagi setiap sebiji
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 5 caun cili kering
  • 1 caun serai, giling halus
  • 2 inci halia, giling halus
  • 4 ulas bawang putih, giling halus
  • 1 biji tomato, belah menjadi enam bagi setiap sebiji
  • 1/2 cawan sos tomato
  • 1/2 cawan sos ikan bilis
  • Gula dan garam secukup rasa

Cara-cara:

  1. Rendamkan tulang rusuk sapi dan daging kambing selama sekurang-kurangnya 30 minit. Kemudian, didihkan dalam periuk air bersih selama lebih kurang 1 jam, atau hingga masak. Setelah itu, saring dan ketepikan air kaldu semula.
  2. Goreng cili kering dalam sedikit minyak masak sehingga keperangan dan wangi. Kemudian, tumbuk halus cili yang digoreng bersama dengan serai, halia dan bawang putih.
  3. Tumis bawang besar dalam minyak masak sehingga kekuningan. Masukkan pes bumbu tumbuk yang telah disediakan dan masak sehingga padat.
  4. Tambah sedikit air kaldu dan kacau rata. Kemudian, tambah sos tomato, sos ikan bilis, gula dan garam secukup rasa. Kacau rata dan biarkan merebus selama lebih kurang 30 minit.
  5. Didihkan air yang banyak dalam periuk, kemudian masukkan mi kering dan masak hingga lembut, selama lebih kurang 4-5 minit. Kemudian, toskan dan teruskan dengan berkocok-kocok sehingga manis.
  6. Atur mi dalam mangkuk, kemudian letakkan tulang rusuk sapi, daging kambing, bawang besar yang telah di tumis, dan tomato.
  7. Akhiri dengan menuangkan kuah Mee Bandung Mak Pon yang pekat di atas mi dan hias dengan daun bawang yang dihiris.

Semoga anda teruja dan bertekad untuk mencuba resepi Mee Bandung Mak Pon dari Johor yang menyelerakan ini. Jangan lupa untuk mengambil gambar dan berkongsi dengan keluarga dan rakan di media sosial anda . Selamat mencuba!

Cara-cara Penyajian:

Susun semua bahan seperti tulang rusuk sapi, daging kambing, bawang besar yang telah di tumis dan tomato diatas mi kering yang telah disediakan dalam mangkuk. Tuangkan dengan kuah yang telah dibuat sebelumnya. Tambahkan daun bawang yang dihiris sebagai hiasan.

Ini adalah resepi yang sangat mudah dan cepat untuk anda buat di rumah. Sama seperti makanan lain, Mee Bandung Mak Pon pastinya lebih enak jika dimakan dengan keluarga dan sanak saudara. Jangan lupa untuk menyimpan dan berkongsi resepi ini. Kami pasti anda akan jatuh cinta dengan cita rasa Mee Bandung yang kaya dan kenyal ini. Cubalah membuatnya di rumah anda dan sampaikan kepada kami bagaimana ia menjadi dalam bahagian komen di bawah.

Resepi Mee Bandung Mak Pon

If you are looking for Resepi mee bandung muo, you've came to the right page. We have pics like My resepi mee bandung / mee bandung haji masjuki maqan resepi masakan, resepi mee bandung muo, cara buat mee bandung / mee bandung simple sedap tak terkata ikut. Here you go:

Resepi mee bandung • resepi bonda, resepi mee bandung simple resepi bergambar

Reena's online resepi mee bandung. Resepi mee bandung try masak icookasia youtube. Resepi bandung mee bahannya bahan. Resepi mee bandung nz resepi world. Resepi mee bandung simple resepi bergambar. Mee bandung mak pon perencah mee bandung mak pon masai johor archives. Mee resepi ladna resepibonda azie berkuah sedap masakan bahan



Also read:

.