Resepi Onde Onde Bijan Inti Kelapa

Resepi kuih bom bijan, resepi onde onde, resep onde onde wijen, resep onde onde briliofood, resepi ondeh ondeh, resepi kuih onde onde, resepi biskut onde onde, resepi onde onde, resepi onde onde, resepi ondeh ondeh, resepi onde,

Apa khabar semua orang! Oh hari ini kami punya sesuatu yang spesial untuk kalian semua, yaitu resep kuih lezat yang pasti menggoda lidah kalian. Tunggu dulu, kami tahu kalian pasti tak sabar untuk mencobanya, jadi tanpa berlama-lama lagi, mari kita mulai.

Kuih Guna Inti Kelapa

Bahan-bahan yang diperlukan:

  • 200g tepung beras
  • 25g tepung jagung
  • 3 sendok makan tepung ubi kayu
  • 1 sendok teh kapur sirih
  • 600ml air kelapa
  • 1½ sendok teh garam
  • 200g santan kelapa
  • 100g gula merah, diparut halus
  • ¼ sendok teh garam
  • 1 lembar daun pandan, diikat simpul

Cara membuat:

  1. Panaskan kukusan dengan api sedang.
  2. Dalam mangkuk besar, campurkan semua bahan kuih. Aduk rata hingga tidak ada gumpalan.
  3. Siapkan loyang yang telah dialasi daun pisang, sisihkan.
  4. Didihkan santan, gula merah, ¼ sendok teh garam, dan daun pandan di dalam panci kecil. Aduk hingga gula merah larut. Setelah itu, angkat dan saring.
  5. Tuang adonan ke dalam loyang hingga setinggi 1 inch. Kukus selama 15-20 menit atau sampai matang.
  6. Saat kuih sudah matang, pisahkan setengah adonan dan tekan menjadi lapisan yang rata di dalam loyang. Tuang inti kelapa di atasnya.
  7. Sebarkan adonan yang lain di atas inti hingga membentuk lapisan terakhir. Kukus selama 10-15 menit atau sampai kuih matang dan inti kelapa terlihat mengkental dan coklat keemasan.
  8. Keluarkan kuih dari kukusan dan tunggu hingga dingin sebelum dipotong dan disajikan.
  9. Nikmati lezatnya kuih Guna Inti Kelapa yang baru saja kalian buat!

Wah, lihat saja betapa mudahnya membuat kuih dengan inti kelapa lezat ini. Selamat mencoba dan jangan lupa untuk membagikan resep ini ke teman dan keluarga kalian yang suka kue-kue tradisional. Kami harap kalian menyukainya!

Resepi Onde Onde Bijan Inti Kelapa

If you are searching about Resepi kuih guna inti kelapa / 12 resepi pencuci mulut guna tepung, you've visit to the right page. We have pics like Resep onde onde inti kelapa oleh diantara's cooking cookpad, resepi ondeonde (kuih kegemaran rakyat malaysia) saji.my, food, lifestyle, education, parenting, diy cararesepi. Here you go:

Resepi kuih onde onde lembut contoh zol, kuih bijan inti kelapa rumah oliv

Resep onde onde inti kelapa oleh diantara's cooking cookpad. Resepi saji kuih kegemaran. Inti kelapa kuih sedap resepi dapurku sayang guna. Merah inti kacang bijan kuih resepi sukatan cawan. Kelapa inti resepi kuih bijan sedap. Resepi ondeonde (kuih kegemaran rakyat malaysia) saji.my. Kuih bom bijan inti kacang contoh o


Also read:

.