Resepi Ikan Kembung Kukus Air Asam

Resepi ikan kembung kukus air asam jawa, resepi ikan kembung kukus air asam utara, resepi ikan kembung kukus air asam, resepi ikan kembung stim, resepi ikan kembung kukus air asam, resepi ikan tenggiri, resepi ikan kukus, resepi ikan bawal,

Seperti biasa, setiap kali kita rasa bosan dengan menu makanan harian, kita perlu mencari resepi baru untuk di cuba. Hari ini saya telah menemui satu resepi yang sangat menarik dan pastinya akan memenuhi selera anda!

Masak Ikan Kembung Rebus Air Asam

Untuk menghasilkan hidangan yang enak ini, anda memerlukan ikan kembung dan beberapa bahan-bahan asas lain seperti:

  • 500 gram ikan kembung (boleh digunakan ikan lain juga)
  • 1 labu bawang besar, dihiris
  • 3 kuntum cili padi, ditumbuk kasar
  • 1 batang serai, digeprek
  • 2 cm halia, dititik
  • 1 biji buah asam keping
  • Garam secukup rasa

Cara-cara untuk menyediakannya pula sangat mudah, anda perlu:

  1. Bersihkan ikan kembung dan potong-potong sesuai saiz hidangan yang dikehendaki.
  2. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam kuali dan tumis bawang hingga kekuningan.
  3. Tambah serai, cili dan halia dan gaul sebati.
  4. Tuang air secukupnya ke dalam periuk dan biarkan mendidih.
  5. Tambahkan asam keping dan ikan kembung ke dalam periuk dan masak hingga ikan masak sempurna.
  6. Tambahkan garam secukup rasa dan gaul sebati.
  7. Angkat hidangan dan boleh dihidangkan bersama nasi panas.

Ini adalah hidangan yang sangat sesuai untuk dijadikan hidangan sarapan pagi atau makan tengahari. Ianya mudah dan jimat masa untuk persiapan membuat hidangan yang mana biasanya memakan masa yang agak lama untuk persiapan.

Saya pasti anda semua tertanya-tanya bagaimana rasa hidangan ini kan? Dijamin sedap dan pastinya sangat lazat. Rasanya yang masam-masam dan pedas tu sangat sesuai dengan citarasa kita di Malaysia. So, jangan tunggu lagi, cuba resepi ini hari ini dan jangan lupa share resepi ini kepada keluarga dan rakan-rakan anda.

Resepi Ikan Kembung Kukus Air Asam

If you are looking for Resepi air asam sedap resepi air asam ayam bakar pawtaste com air, you've visit to the right web. We have images like Masak ikan kembung rebus air asam tak cukup kalau makan nasi sepinggan, resepi ikan kembung kukus cicah air asam. masakan kampung yang wajib, amy sensei in da house kembung kukus air asam dan limpa masak sumatera. Here it is:

Resepi ikan kembung kukus rendam air asam resep masakan khas, tentang aku resepi ikan kembung kukus air asam

Amy sensei in da house kembung kukus air asam dan limpa masak sumatera. Resepi ikan kembung kukus cicah air asam. masakan kampung yang wajib. Masak ikan kembung rebus air asam tak cukup kalau makan nasi sepinggan. Ikan kembung rebus asam masak resepi resep pedas resipi sedap masakan sihat nasi tak tenggiri sepinggan tetapi berbahaya sebab baik. Asam kembung rebus resepi kukus kembong rendam khas masakan dapur. Ikan asam kukus kembung resepi rendam rebus masakan bingkisan. Resepi ikan kembung kukus rendam air asam resep masakan khas


Also read:

.